Representanter från G20-nationer som deltog i G20-eventet för digital ekonomi i Hyderabad, Indien, uttryckte stort intresse för produkten, som kombinerar Sivers millimetervågschip och antennmodullösningar med WiSig Networks modem och mjukvarustack implementerat på Intel Agilex FPGA.

Representanter från G20-nationer som deltar på det andra mötet i G20 Digital Economy Working Group (DEWG) i Hyderabad besökte IIT-Hyderabad och fick uppleva en demonstration av WiSig-Sivers-Intel 5G fristående millimetervågsintegrerade backhaul-produkt, som först demonstrerades tidigare i år på Mobile World Congress i Barcelona. Demonstrationen fick ett extremt positivt gensvar, särskilt från afrikanska och asiatiska länder, med vissa nationer som redan vill starta pilotprojekt för att demonstrera tekniken som ett alternativ till mer kostsamma utbyggnader av optiska fibernätverk.

Tekniken kommer först att testas i Indien. Allt samarbete med andra nationer kommer att lösas på regeringsnivå, uppgav tjänstemän.

"Jag är entusiastisk över det positiva intresse som de flesta av delegaterna för G20 Digital Economy Working Group (DEWG) visar. Det betonar vikten av att tillhandahålla bredbandstjänster på landsbygden som ett sätt att göra det möjligt för miljarder människor runt om i världen att få tillgång till information, utbildning, telesjukvård, underhållning, digitala tjänster, jobb och entreprenörsmöjligheter, och med detta ökad livskvalitet”, säger Dr Kiran Kuchi, grundaren av WiSig Networks. "Detta understryker att tillhandahållande av bredbandstjänster på landsbygden inte bara bör vara en fråga om företags lönsamhet, utan snarare ett sätt att stärka människor och förhindra landsbygdens migration till städerna. Detta belyser också fördelarna med 5G-millimetervågsbackhaul-teknik, som jag tror kan bidra till att sänka kostnaderna för att distribuera och underhålla fiber på landsbygden och i svåråtkomliga områden samtidigt som den levererar högkvalitativa bredbandstjänster.

"Vi är glada över att vara en del av detta banbrytande samarbete med WiSig Networks och Sivers Semiconductors, som visar upp potentialen hos 5G-millimetervågsbackhaul-teknik", säger Mike Fitton, Vice President för Network Business Division på Intel. "Genom  utnyttjandet av Intels Agilex FPGA, kan vi tillhandahålla den nödvändiga processorkraften och flexibiliteten för att möjliggöra WiSigs modem och mjukvarustack, vilket stöder distributionen av kostnadseffektiva och högpresterande bredbandslösningar.”

"Förra året när vi började arbeta med Intel och WiSig var vi mycket glada över att se en ny stor potential för våra lösningar i Indien. Detta starka intresse för andra nya tillväxtmarknader i Asien och Afrika är ett tydligt tecken på att vår gemensamma teknologi verkligen är global”, säger Anders Storm, koncernchef, Sivers Semiconductors.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Storm, VD Sivers Semiconductors
Tel: +46 (0)70 262 6390
Epost:
[email protected]

Sivers Semiconductors AB är ett ledande och internationellt erkänt teknikbolag som levererar integrerade kretsar (IC:er) och moduler genom sina två affärsområden Wireless och Photonics. Wireless utvecklar millimetervågsprodukter för avancerade 5G-system för data- och telekommunikationsnät och satellitkommunikation. Portföljen inkluderar RF-transceivers, strålformande front end -IC:er, integrerade millimetervågsantenner, repeaters och mjukvarualgoritmer för optimal RF-millimetervågsprestanda. Photonics utvecklar och tillverkar halvledarbaserade optiska produkter för optiska fibernätverk, sensorer och optisk fiberkommunikation (Li-Fi). Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under SIVE. Huvudkontoret ligger i Kista, Sverige. För mer information: http://www.sivers-semiconductors.com