KISTA, SVERIGE, 3 november, 2020 - Sivers Semiconductors meddelar idag att man erhållit sin första order på utvärderingskit från Siemens Healthineers, vars syfte är att använda Sivers Semiconductors 60 GHz teknologi i medicinska tillämpningar som kräver höga datatakter på den kinesiska marknaden.

Ordern inkluderar både utvärderingskit och radio moduler för användning i medicinska applikationer som kräver datatakter på flera gigabit per sekund. Ordern erhölls via Sivers Semiconductors kinesiska återförsäljare, Matrix Electronics, och Sivers kommer att leverera ordern under 2020 och under 2021 kommer man jobba i ett nära samarbete med Siemens Healthineers och Matrix Electronics för att säkerställa en lyckad produktlansering. Ordern är ett första steg i Siemens Healthineers ambition att utnyttja olicensierad 5G teknologi i ett större sammanhang.

”Denna order innebär ett tekniskt genombrott för användandet av olicensierad 5G teknologi i nya, innovativa användarfall på den kinesiska marknaden. I ett nära samarbete med Matrix Electronics tar vi nu viktiga steg in i ett nytt segment på den strategiskt viktiga kinesiska marknaden. Detta är också ytterligare ett bevis på att 60 GHz millimetervågstekniken är ett mycket mångfacetterat verktyg, som i detta fall kan användas för att öka flexibilitet och effektivitet som en del av den digitala transformationen inom det medicintekniska området”, sade Anders Storm, vd för Sivers Semiconductors

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Storm, vd Sivers IMA
[email protected]

Erik Penser Bank är Sivers Semiconductors AB’s Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Tel: +46 8 463 80 00

e-mail: [email protected]

Sivers Semiconductors AB är ett ledande och internationellt erkänt teknikbolag som genom sina två affärsområden Wireless och Photonics levererar chip och integrerade moduler. Wireless utvecklar RF-chip och antenner för avancerade 5G system till data-och telekommunikationsnät. Photonics utvecklar och tillverkar halvledarbaserade optiska produkter till optiska fibernät, sensorer och optisk trådlös kommunikation (Li-Fi). Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under SIVE. Huvudkontoret ligger i Kista, Sverige. För mer information: http://siversima.com.