Sivers IMA meddelar idag att de lanserar nästa generations V-bandskonverter. I likhet med den tidigare lanserade E-bandskonvertern baseras den på bolagets egenutvecklade SiGe (Kisel-Germanium) chip och erbjuder en tilltalande kombination av pris och prestanda för kunder som utvecklar och marknadsför radiolänk eller test- och mätutrustning.

Enligt en rapport från Ericsson* kommer efterfrågan på bredband och kapacitet i mobila nätverk att mångdubblas inom de närmsta fem åren, vilket gör att telekomoperatörerna är under ständig press att förse sina kunder med allt högre kapacitet till lägre kostnad. Detta i kombination med allt mer begränsade naturresurser i form av frekvensspektra gör att radiolänkleverantörer söker nya lösningar.

”Det så kallade V-bandet är intressant eftersom det är inom ett licensfritt spektrum. Den nya konvertern och dess avancerade teknik möjliggör kapacitet på upp till 10 Gbps – framförallt för att användas i utbyggnaden av small cells. För oss är detta samtidigt en första viktig byggsten i vår framtida WiGig-lösning”, säger Robert Ekström, VD på Sivers IMA.

Under nästa vecka kommer Sivers IMA på Mobile World Congress ((MWC) i Barcelona presentera och diskutera nya produkter, inklusive planer för WiGig och 5G, för flera potentiella nyckelkunder.

För ytterligare information kontakta:Robert Ekström, VD
E-mail: [email protected]

SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar.

* http://www.ericsson.com/res/docs/2015/microwave-2020-report.pdf