Sivers IMA meddelar idag att de lanserar nästa generations E-bandskonvertrar. Produkten demonstrerades första gången på mobilmässan MWC i Barcelona tidigare i år. Den nya generationens konvertrar baserar sig på bolagets egenutvecklade SiGe (Kisel Germanium) chip och erbjuder en kostnadseffektiv lösning med prestanda i världsklass. Konvertern är främst framtagen för dem som utvecklar och marknadsför radiolänkar eller test- och mätutrustning för mobila nätverk och devicer.

Enligt en rapport från Cisco* kommer efterfrågan på bredband att tiodubblas inom de närmaste fem åren. Telekomoperatörerna är under ständig press att förse sina kunder med allt högre kapacitet till lägre kostnad. Detta i kombination med allt mer begränsade naturresurser i form av frekvensspektra gör att radiolänkleverantörer söker nya lösningar. En möjlighet är att ta tillvara på det högre och tillgängliga frekvensområdet 71-86 GHz, det man kallar E-bandet. Denna lösning ses som en av de mest kostnadseffektiva i den allt ökande efterfrågan på bandbreddskapacitet.

De nya konvertrarna från Sivers IMA är designade för E-bandet och möjliggör mycket avancerade moduleringsscheman vilket ger en kapacitet på upp till 10 Gbps.

“Vi förstår de utmaningar marknaden står inför och vi är glada att kunna erbjuda en kostnadseffektiv millimetervågskonverter som är framtagen för att passa alla leverantörer av radiolänkutrustning samt de företag som utvecklar test- och mätutrustning”, säger Robert Ekström, VD på Sivers IMA.

E-bandskonvertrarna är tillgängliga för teknisk utvärdering hos kund och kommer finnas tillgängliga i volym under fjärde kvartalet i år.

Om du vill veta med om vart radiolänkindustrin är på väg och står inför samt höra mer om Sivers IMAs erbjudande, inbjuder vi till ett livewebinar onsdagen den 10 september kl. 10.30 och 17.00. Webinaret kommer att hållas på engelska.

Anmälan till webinaret 10.30 görs genom att följa länken: https://attendee.gotowebinar.com/register/7811127785090492417

Anmälan till webinaret 17.00 görs genom att följa länken: https://attendee.gotowebinar.com/register/3849800695469381121

* http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/white_paper_c11-520862.html

För ytterligare information kontakta:
Robert Ekström, VD

Detta är SIVERS IMA
SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar. www.siversima.com