Sivers IMA kan idag stolt meddela lanseringen en ny beamforming RFIC på Mobile World Congress i Barcelona 27 februari - 2 mars. TRX-BF01 är en transceiver som är kompatibel med WiGig/802.11ad. Detta är en höghastighets RFIC med inriktning på data- och telekominfrastruktur. TRX-BF01 kan användas till trådlöst bredband (FWA), meshade nätverk samt backhaul och fronthaul lösningar. Chipet stödjer för närvarande 60 GHz V-bandet.

Den fortsatt tiofaldiga tillväxten inom mobil datatrafik fram till 2022* kommer att innebära behov av ökad kapacitet som kräver nya och innovativa lösningar. För WiGig är millimetervåg och beamforming viktiga tekniker för att stödja denna stora tillväxt.

“Med denna nya RFIC tar Sivers IMA ett avgörande steg att bli en ledande leverantör av millimetervågs RFICs för infrastrukturlösningar för data- och telekommunikation. Med teknisk prestanda i absolut framkant och mycket hög integrationsgrad, erbjuder Sivers IMA ett unikt värde till våra kunder.” säger Anders Storm, VD på Sivers IMA.

TRX-BF01 har 16 + 16 digitalt styrda sändar- och mottagarkanaler, allt i ett chip. Chipet inkluderar alla byggstenar i silicon germanium (SiGe), i en liten 12,5×12,5mm eWLB kapsel. Den inbyggda PLLn och VCOn har båda utmärkt fasbrus och erbjuder topprestanda vad gäller EVM. Chipet kan användas i upp till 64 QAM modulation, vilket möjliggör hastigheter upp till 7 Gbps i luften. SiGe erbjuder mycket högre prestanda jämfört med många CMOS RFICs för millimetervåg, i vissa fall mer än 100 gånger högre uteffekt per Tx kanal.

Prototyper av det nya chipet kommer att levereras till nyckelkunder under andra kvartalet i år.

För frågor kontakta: Anders Storm, vd

* Ericsson Mobility report (Nov 2016)

SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar. Sivers IMA Holding AB är listat på AktieTorget under kortnamnet SIVE. För mer information: http://siversima.com.