Kista, Sverige - 25 februari 2020 - Sivers IMA Holding AB (Nasdaq First North Growth Market: SIVE) lanserar stolt idag sin nya 5G mmWave System Test Platform med stöd för både licensierad 5G-NR 24-29,5 GHz och olicensierad 5G- NR-U 57-71 GHz (pre-3GPP R17 support).

Sivers IMA har utvecklat 5G NR mmWave System Test Platform med stöd för radioaccesstekniken 5G New Radio (5G NR). Plattformen inkluderar fasstyrda antennmoduler för både licensierade och olicensierade 5G-NR-band och plattformen Xilinx Radio Frequency System-on-Chip (RFSoC) ZCU111. Plattformen innehåller ett ramverk för modemsimulering med Matlab som möjliggör utvärdering av radioprestanda med verkliga 5G NR-vågformer.

”Att rulla ut en helt integrerad 5G NR mmvåg-lösning på marknaden är både tidskrävande och kostsamt. För att testa och utvärdera ett 5G NR mmvåg-system behöver du dyra lösningar med mycket kringutrustning. Vi ger nu våra kunder och partners möjlighet att vid sin systemintegration utnyttja vår systemtestplattform för att drastiskt reducera kostnader och förenkla integrationen av sina 5G NR mmvåg-system. ” säger Anders Storm, VD för Sivers IMA.

Med 5G NR mmWave System Test Platform kommer kunder att kunna förbättra och förenkla sin test- och utvecklingsprocess och med en resurseffektiv investering få en kortare ledtid till färdig produkt, vilket medger en snabbare utrullning av 5G-nätverk.

5G mmWave System Test Platform, STP02800 R1.0 är tillgänglig för distribution under Q2 2020.